söndag, maj 22, 2011

spretiga söndagstankar

Jag ångrar lite att jag inte tog med mig
kameran igår.

När jag ser bilderna på de andras bloggar.

Jag inser att jag inte är så fotogenisk som
jag skulle vilja vara.

När jag ser bilderna på de andras bloggar.

Så poppis man blir när man kommer hem
med en påse svenskt godis från New York.

För 30 dollar!

Det gör ont i tungan när man mumsat sura
godisar på tåget hem från New York.

Det är bara fyra veckor kvar tills vi flyttar
till Swiden.

Varför får jag alltid ont i huvudet när jag
känner mig stressad?

Kommer jag att trivas i Swiden?

Kommer jag att hitta något jobb?

Jag måste hinna åka till New York en gång
till innan vi flyttar.

Hur många jeans bör man äga?

Ska jag fortsätta blogga när jag flyttar till
Swiden?

Det hade nästan varit lite synd att sluta.

Kameran var som sagt inte med. Idag lånar jag bilder från Annika.

32 kommentarer:

Desiree sa...

Klart du ska fortsätta blogga även om du flyttat tillbaka. Dels tar du så mycket fina bilder och dels är det väldigt interessant att få fortsätta följa er i alla nya äventyr som väntar hemma i Sverige.
Kram!

Elisabeth sa...

Klart att du ska fortsätta blogga i Sverige! Det är det som är bra med bloggen, den följer med världen runt. ;)

Annika sa...

Det var underbart kul att träffa dig, Anna!!
OM vi hade bott närmare varandra under dessa år du bott i USA är jag säker på att vi skulle blivit jättekompisar IRL.
Nu är vi jättekompisar på bloggen, och det duger det med.
Men jag kommer att sakna dig i US...
KRAMAR!! Eller, huggies!!!!!!

Steel City Anna sa...

Det tycker jag att du ska, fortsätta blogga alltså! Vore spännande och intressant att höra hur det är att återanpassa sej till Sverige efter en lång tid utomlands, det är det nog många som kan relatera till som läser din blogg också!

Jenni sa...

Nej, sluta inte blogga! Det vore jättesynd!

Klara sa...

:D

Livet på Citronodlingen sa...

Vad är det för fråga? Klart du ska fortsätta blogga!!

Anonym sa...

Tycker du blir jätte fin pa kort!

Jeans kan man äga hur manga som helst ;-)

Absolut...du maste fortsätta med bloggen när du bor i Swiden...tycker du har en jätte skön och underhallande stil!

Kramar, Lisa

eastcoastmom sa...

Ja, klart du ska fortsätta blogga! Som utlandssvensk är jag sanslöst nyfiken på hur det är att flytta till Sverige.

Och du, vi har stort gästrum om du längtar tillbaka.

Kramar från CT

PS. Jag är nog den minst fotogeniska personen som finns. Det har jag t o m fått höra av proffsfotografer...

Gabriella sa...

Det är klart att du måste fortsätta blogga efter flytten! Eller nu är jag ju mest självisk som vill läsa men ändå, det vore skoj att fortsätta läsa din blogg :)

Katarina sa...

Jag hoppas verkligen att du både kommer att trivas i Sverige och fortsätta blogga.

Skåne är ju ganska exotiskt för många av oss. ;-)

Och jag är säker på att du kommer att hitta ett jobb.

Annika sa...

Roligt att ni hade så kul när bloggisarna träffades! Och såklart du måste fortsätta blogga när du kommer hem! Måste!

Christina sa...

Åh så mycket som händer i era liv just nu! Nästan så jag blir lite stressad å dina vägnar.. hi hi hi. Och snälla du, sluta inte blogga när du flyttar till Sverige. Jag förstår att det blir ett annat liv med arbete och renovering men min frukost skulle bli väldigt fattig utan din blogg!!
Kram, lycka till och ta ett djupt andetag ibland. Det hjälper mot stress o huvudvärk, i alla fall för stunden!

Victoria sa...

Det är klart att du ska fortsätta blogga även efter flytten!! Att du ens överväger att sluta! ;o)
Kramar//Vic

olgakatt sa...

Klart du ska fortsätta blogga! Och komma på bloggträffar i Sviden, förstås! Vi är minst två som bor lägligt till! Och vi måste få veta hur det går med trädgård och hus, ju....

Anonym sa...

Det är klart du måste fortsätta blogga, vad ska vi annars läsa?
Det blir ju jättespännande med nya huset och livet i Sverige :)
Hälsningar, Maria i Norrbotten

Gissan sa...

Du. Skulle. Bara. Våga. Sluta. Blogga!!!!
!!!!!
!!!!!
!!!!!

Hemma hos Kibell sa...

Å jag hoppas verkligen inte att du slutar blogga.
Vill ju fortsätta följa dig även när ni flyttat till Sverige.

Charlie sa ... sa...

Anna! Kram från mig!

Helt naturliga tankar. När det gäller bloggande: lägg inte av för tusan. Jag tror du kommer tycka om att dela med dig av det som händer, dina tankar. Vi finns här och följer med, supportrar.

Jeans kan man väl aldrig ha för många av, ta så många som får plats. Jag köpte ett par i fredags. Skulle haft på mig dem igår kände jag. Och söta tunikan ifrån Nepal. Svart med lite broderier. Hade velat visa den.

Jag tror det är tufft att byta miljö, alla förändringar känns. Jag läste på den här bloggenhttp://michelinfamily.blogspot.com/ och den här http://indausanda.blogspot.com/ om två familjer som flyttat tillbaka till SE efter några år i USA. Den första bloggen hade en kommentar som jag tror stämmer:

"I huvudet har jag hunnit summera och gå igenom stora delar av upplevelsen, men det är nog ett pågående arbete som fortsätter ett bra tag framöver. Jag försöker att inte prata för mycket om det med andra runtomkring för alla är så upptagna av sitt. Det är rätt intressant i sig att det är på det viset. Vi hade förmånen att få ett hemkomstsamtal med en kvinna med lång erfarenhet av familjer som bott tillfälligt utomlands och hon sa till oss att hon antagligen är den person som kommer visa störst intresse för vår tid i USA. Men när jag tänker efter så undrar jag om det inte gäller alla runtomkring oss och inte bara oss utlandssvenskar. Varenda en av oss är så fruktansvärt upptagna med vardagen att vi inte hinner riktigt med att engagera oss i andras upplevelser. Något att tänka på. Måste det vara så? Det känns fruktansvärt tragiskt i så fall"

Det blir en omställning, men det kan bli jättebra också, en bra omställning. Nya upplevleser ;) En steg i taget.

Kram!

Charlie sa ... sa...

skriver som en kratta: ett steg i taget skulle jag skriva.

Och att jag menar att jag tror allt blir bra, fast det är mycket och det blir nytt och så. Ni är tillsammans, ni har varandra, många som längtar efter er, huset. Och USA kan ni komma till...NYC är bara 8 timmar bort!

Kalaslotta sa...

Haha..håller med..inte var man vidare tjusig på de andras bilder direkt!

Förstår att du får ont i huvudet av allt som "måste" göras och allt som faktiskt måste göras.

Livet i Swiden kommer att bli lysande..allt är en inställningsfråga! Jobb hittar du säkert, du är sån kreativ talang..och värsta kurserna har du ju med dig i bagaget!

NYC en gång till måste du lägga in!

Jeans kan man aldrig ha för många, speciellt inte om de var billiga!

Ett och annat par skor kan man också äga många av...eller väskor...eller solglajor...

Drunkna inte i lådorna!

Kramen

anna of sweden sa...

desiree
Ska tänka lite till. Kram!


elisabeth
Ja, den är ju lätt att ta med sig. Det har du rätt i! :)


annika
Jättekompisar tror jag också. Och jättekompisar på bloggarna är inte så dumt det heller.


steel city anna
Ja, det kommer nog att finnas en hel del blogguppslag tror jag.


jenni
Just sådana kommentarer får mig att vilja fortsätta. :)


klara
:)


helena
Okej då. :)


lisa
Tack för att du bekräftade det jag redan visste. Att man faktiskt kan äga hur många jeans som helst.


eastcoastmom
Åh, ett gästrum? Vad snällt!

Sa en proffsfotograf så? Det var oproffsigt sagt, tycker jag.


gabriella
Ska tänka på det. Kommer väl att ha svårt att låta bli att blogga.


katarina
Ja, Skåne är ju himla exotiskt faktiskt. Nära kontinenten och allt.


annika
Ja, jag måste kanske det. :)


christina
Åh, vad trevligt att jag får sällskapa dig till frukost varje dag. Vilken ära. :) Lovar att ta ett djupt andetag.


victoria
Okej då. :)


olgakatt
Åh, bloggträff i Swiden. Så trevligt!


maria
Ja, jättespännande blir det förstås. :) Men är det lika kul att läsa om?


gissan
Nu vågar jag absolut inte! :)


hemma hos kibell
Tack. Jag lovar att fundera på det. Med så många uppmuntrande kommentarer känns det svårt att säga nej.


lotta
Åh, du är så klok. Och det var en väldigt bra skriven kommentar. Attans att jag inte fick prata med dig mer igår!

Och självklart ska jag följa ditt jeansråd. Så många som bara får plats. :D


kalaslotta
... och klockor. Du glömde klockor. Dem kan man inte heller ha för många av! :)

Kalaslotta sa...

helt rätt klockor kan man aldrig ha för många av...jag är ju gammal klockråtta, hojta till om du vill köpa svenskt..har några till salu! Good price only for you!

Och du..glömde ju skriva det uppenbara..SLUTA INTE BLOGGA..hörde du? S L U T A I N T E B L O G G A !!!

Saltistjejen sa...

Jag tycker verkligen du ska fortsätta blogga. Det är skitkul och intressant att höra om folk som återvänder till Sverige efter flera år utomlands. Hur ni ser på lviet och tillvaron med de "nya glasögonen" på.
:-)

Västmanländskan sa...

Du ska se att det går fint vännen! Om jobbet låter vänta lite på sig får du ägna dig lite åt att "landa", renovera hus och umgås med fin föräldralediga väninna ;)

Så kul det verkar med bloggträff!

ÅSA sa...

Hör att du behöver lite råd från din kloka :) lillasyster...

Att du är grym på att fota vet vi...du är också himla fin framför kameran så det var ett bra val :)

Trivas i Sverige kommer du att göra, sen är väl frågan Hur länge? innan det rycker i resnerven. Fast du, man kan semestera utomlands också :)

OM du kommer hitta ett jobb? NÄR du hittar ett jobb så kommer den arbetsgivaren bli överlycklig som rekryterat en sådan kanon kollega!!!

Jag vet inte om jag är rätt person att svara på jeansfrågan, du känner ju mej! Enligt mitt motto så kan man inte ha för många jeans, olika färger, olika snitt. Shoppa på vet ja!

Så var det den där viktiga tanken kring bloggandet också. Inte kan du väl ta ifrån oss den glädjen, att få läsa din blogg. Ska bli kulatt läsa hur du skildrar livet i Swiiiden!

Stor kram på dej! Vi räknar också ner!!! (hrm...vilken lång kommentar)

Anonym sa...

Önskar Nya Zeeland hade en svensk gotte butik!
Kanske jag får öppna en själv. Ha! =o)
Ja, du.... Flytta hem eller inte. Jag tror det kan fungera, men kanske man måste fråga sig varför man flyttade ifrån sitt hemland till att börja med? Borta bra, men hemma bäst, säger dem. Och det kanske stämmer...

Ulrika sa...

Anna det skulle vara jätteintressant för oss utlandssvenskar att läsa om din flytt tillbaks till Sverige. Du får helt enkelt inte sluta blogga. Nu får jag också huvudvärk när jag tänker på det! Att du möjligtvis skulle sluta alltså...

Och man kan inte ha för många jeans.
Och självklart kommer du att få jobb.

Det är mycket på gång i ditt liv nu. Många förändringar. Djupa andetag och naturpromenader med vovven kanske hjälper när du känner att det blir för mycket. Lycka till med denna nya fas av ditt liv!

anna of sweden sa...

kalaslotta
Only for me? Åh, man tackar.


saltistjejen
Ska känna efter lite när jag kommer hem. Om blogglusten finns där. Men jag blir väldigt smickrad över att så många vill att jag ska fortsätta.


västmanländskan
Det är därför jag vill ha ett jobb snabbt. Jag vill inte renovera! ;) Men umgänge med den föräldralediga låter lockande.


åsa
Jag gillar långa och kloka kommentarer! Tack snälla syster!


tinefiskrivnaord
En svensk godisbutik på Nya Zeeland låter ju hur bra som helst. Sockerbit verkade väldigt välbesökt.


ulrika
Tack för fin kommentar! Ska ta en promenad just nu. Kanske släpper huvudvärken då.

ullrika sa...

Självklar ska du fortsätta blogga!!

Anna of Dallas sa...

Visst, måste du fortsätta blogga!
Nu skall det ju bli intressant att läsa om när du upptäcker alla de där sakerna som är "konstiga" och "fel" i Sverige för någon som har bott utomlands så länge.

anna of sweden sa...

ulrika
Ja, jag måste kanske det. Blir väldigt glad att så många vill fortsätta läsa i Swiden.


anna of dallas
Det ska blir väldigt spännande att se på allt med de där nya glasögonen.