onsdag, maj 11, 2011

arlington national cemetry

Arlingtonkyrkogården i Washington är den största
krigskyrkogården i Amerikat.

Här ligger runt 300.000 (!) amerikaner begravda.

Och varje vecka håller man runt 100 nya begravningar.

Jag har sett kyrkogården på film massor av gånger.

Men att få se den på riktigt.

Det var otroligt mäktigt.
John F. Kennedys gravplats. Här ligger han tillsammans med Jackie och två av deras barn, dottern
Arabella som dog vid födseln och sonen Patrick som dog bara två dagar gammal.

Bröderna Ted och Robert Kennedy ligger också begravda på Arlington, men har bara varsitt enkelt
träkors på sina gravplatser.

11 kommentarer:

Steve sa...

Ett påtagligt avtryck av USA:s "bidrag" till världshistorien.

Steve sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
a piece of happiness sa...

Jag tog liknande bilder när jag var där. Det var en sådan vacker fridfull kyrkogård. Men den var hemsk på samma gång.

Elisabet. sa...

Vi besökte en gång en krigskyrkogård i Frankrike, vid kusten .., i Normandie var det.
Såååå gripande.
När man såg alla korsen och tänkte att bakom varje kors ligger en son eller pojkvän eller make och all sorg runt omkring .., det är ofattbart!

AnnBritt sa...

Kan förstå den mäktiga känslan!!

Västmanländskan sa...

Vi var ju där förra våren när vi hälsade på er. En märkligt och mäktig plats.

Annika sa...

Men har du varit i DC!!!
Vad kul (även om vi inte sågs, men det gör vi snart iaf).
JA, Arlington Kyrkogård är otroligt mäktig!!!
Där KÄNNS det sas.
När jag var au-pair bodde jag i granne med den kyrkogården i Arlington, Virginia. Jag tog otaliga promenader där med barnvagnen...och varje morgon hörde jag hur det blåstes en revelj/fanfar (eller vad det nu kallas), då alla flaggor hissades. Det var speciellt.
Huggies!

AnnBritt sa...

Hej och tack för att du tog dig tid att skriva lite tips =) Det ska vi ta vara på!

Cari sa...

Vackra bilder.
Känslosamma - sitter här med tårar i ögonen. Tänker på de krigskyrkogårdar jag sett i Normandie, rad efter rad med dessa vita enkla kors.

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Mäktigt verkligen...

Klem Anna

Jenny sa...

Arlington är så vackert! På ett mycket mycket sorgset sätt, men det är stilfullt vackert med alla vita kors! Funderar dock över var John F K jr ligger begravd... varför ligger inte han med sin pappa och mamma och syskon tro? Vet du? Kram!