torsdag, mars 10, 2011

"askonsdags-tatuering"

Jag var på stora köpcentrat idag.

Såg en välklädd man med ett kors i
pannan.

Oj, tänkte jag.

Vilken stackare.

Han måste varit full och råkat ut för en
galen tatuerare.

Sedan såg jag en kvinna med barnvagn.

Hon hade samma tatuering.

Sedan såg jag en till.

Och en till.

Alla med samma misslyckade tatuering.

När jag kom hem var jag tvungen att
Googla.

Och insåg att det inte rörde sig en galen
tatuerare.

Utan om religion.

Surprise!

Och om askonsdagen.

Lånebild. Åff kårs. [Kårs. Haha.]


Hämtat från Svenska Kyrkans hemsida:
"Fastan inleds med askonsdagen. Den har sitt
namn efter en gammal kyrklig sedvänja att
teckna ett kors av aska i pannan, som ett
uttryck för sin vilja till bot och bättring."

10 kommentarer:

CO sa...

Ha ha ha!!! Jag råkade ut för något liknande idag! Såg en kollega som hade något smetigt i pannan och frågade "what's that you've got on your forehead?"... Varpå hon genast tyckte synd om hedningen från Sweden och gav mig en synnerligen utförlig lektion i religionens tecken...

Livet just nu sa...

Jag kan vända mig mot det att en enda dag på året lova bot och bättring. Borde man inte göra det varje dag? Liksom att läsa tio ave maria och sedan vara förlåten det man gjort.

Intressant att se hur stor skillnad det faktiskt är på vardagen i staterna och svedala. :-)

En annan skillnad är att du har trevligare väder än vi har. ;-)

Annika sa...

Ja, lite kul det där. Lotta och jag var i Georgetown igår och såg massor med folk med sot i pannan. AHA, askonsdag, kom vi på efter en stund. Visst är det mest katolikerna som gör det? Vet inte om det är så, men tror det.
HUGGIES från ett ALLTFÖR regnigt DC.

Miss Marie sa...

Men det visste du väl. Visste jag. Jajamänsan, såklart. Askonsdagen. Både jag o Alfred har ritat kors i pannan hela dagen lång!


;)

Katarina sa...

Kårs! Ha ha ha. Är du göteborgare eller? ;-)

Skaffade du dig någon egen tatuering?

Peace in mind sa...

Oj. Ibland hänger man inte med i svängarna...Jag tror inte att de där korsen är en grej i Sverige, iaf inget jag noterat.

Loppan flyttar västerut... sa...

Ojsan men man lär sig något varje dag iaf, det är bra!

Ha en skön helg, kram

//Åsa

anna of sweden sa...

co
Ja, vi är verkligen hedningar. Religionen är ju så mycket mer påtaglig här än i Sverige.


livet just nu
Det är en stor skillnad. Här känns det som om alla tillhör något samfund och verkligen är aktiva kyrkobesökare. Så är det ju inte riktigt i Sverige.


annika
Har också fått för mig att det mest är katoliker som gör det. Men jag vet inte.


marie
:)


katarina
Äntligen någon som uppskattar min humor. För det gjorde du väl!? ;) Näpp. Ingen tatuering för min del.


peace in mind
Vi är lite mer förtappade i Sverige. Inte alls lika kyrkliga som de är här.


åsa
Ja, det är det som är så kul med att bo utomlands. Allt spännande man får lära sig.

Katarina sa...

Jag hjärtar din humor. :-)

anna of sweden sa...

katarina