fredag, november 19, 2010

dag 03 - mina föräldrar

Mamma.

Som jag alltid fått höra att jag liknar.

Som sydde fina kläder åt mig och min syster.

Snajsiga skotskrutiga knickers till exempel.

Som hjälpte mig med språkläxorna.

Som hade lena kinder och doftade LdB.

Och som jag kunde prata om allting med.

Pappa.

Som lärde mig att alla människor är lika
mycket värda.

Som hittade på egna sagor.

Som tog oss på roliga utflykter.

Som hjälpte mig med matte, fysik och kemi-
läxorna.

Och som sa ifrån om någon blev orättvist
behandlad.

Mamma och pappa.

Som fortfarande finns där för mig.

Som fortfarande ställer upp.

Som jag älskar.

Och som jag snart ska få fira amerikansk
jul med.

21 kommentarer:

j.k sa...

Gillar hur du har skrivit det. Det var fint! Det är underbart när man har föräldrar som ställer upp.

Unknown sa...

fina föräldrar!

{älskar den här listan-grejen ... }

anna of sweden sa...

j.k
Ja, det är härligt. Även när man själv är vuxen. :)


lilla.u
Jag gillar också listan. Himla mycket faktiskt. Man får tänka till lite. Och det kan ju vara bra i hemmafrububblan. :)

bettankax sa...

Underbart att läsa:)och sååå roligt att de kommer till jul!

Västmanländskan sa...

Så mysigt ni kommer att få det i jul. Stannar Åsa med familj också över julen?

Fourmum sa...

Vilka minnen detta framkallade... Skotsk rutiga klänningar till mig och syrran.. Sydda av farmors väninna som var sömmerska.. Åh vad jag hatade nålandet när klänningarna skulle provas, alltid stack man sig någonstans .. Lång tid tog det också och man skulle stå still och inte röra sig för då blev det bara värre.. Men de blev jättefina och håller fortfarande. Yngsta dottern hade den på sig bara för någon vecka sedan, ca 40 år senare :)

Har förresten bytt namn från Bloggmamman till fourmum för att undvika förvirring både för andra och mig själv ;)

Jenny sa...

Så fint du har skrivit om dina föräldrar.
Jag är väninna till LindaLotta och jag läser hennes blogg. Så på det sättet har det blivit att jag även har kikat in här.
Men denna gången lämnar jag en liten kommentar :)

anna of sweden sa...

bettankax
Ja, det ska bli så himla mysigt!


västmanländskan
Ja, allihop stannar och firar jul Så härligt!


fourmum
Borde inte skotskrutigt bli modernt snart igen ..?


jenny
Hej! Vad roligt att du lämnar en kommentar. Det är mycket roligare att blogga när man får en liten känsla av vem som läser.

Jenny sa...

Ja, jag tyckte det var på tiden att jag lämnade en kommentar eftersom jag gillar att läsa din blogg:)

Annika sa...

Så kul att de kommer till julen!!
Avundsjuk! Men inte missunsam, såklart. DET vet du!
Ni kommer att få det så mysigt.
Listan börjar locka alltmer.............
Huggies igen denna vackra fredag....

Karin H sa...

Åh vad fint, ögonen tåras. Kan inte bara skylla på amningshormoner, det var väldigt fint skrivet!

Verkar vara fina föräldrar!

Ha en trevlig fredag, här laddar vi för kvällens Idol!

/Karin

Saltistjejen sa...

Vad roligt att de kommer till jul!!!!
:-)

anna of sweden sa...

annika
Ja - gör listan! Den är faktiskt kul!


karin
Trevlig kväll - njut av Idol för oss också!


saltistjejen
Ja, det ska bli jättekul!

Elisabet. sa...

Och att dom betyder mycket för dig, är inte svårt att begripa ,-)

Anna sa...

Vad fint du skrev om dom....
Jag tycker att det var så svårt
att skriva om sina föräldrar, man vill ju ha med sååå mycket.
Men du beskrev dom sååå fint..

ÅSA sa...

Åh så fint skrivet...minns oxå så väl alla fina kläder vi fick som mamma sydde, ldb kräm...stort leende, pappas tålamod med att lära oss saker, rättvisa, trygghet :)

Det är ju det som gör oss till de personer vi är idag!!! Stor kram från söstra din!!!

carolina sa...

Kände verkligen igen din far i beskrivningen, samma sak lärde han oss, sina elever..=)

anna of sweden sa...

elisabet
Ja, det gör de verkligen.


anna
Tack så mycket. Ja, det är svårt att få till vad man vill säga utan att skriva en hel uppsats. :)


åsa
Stor kram tillbaka!


carolina
Härligt!

Ulrika sa...

Jättefint skrivet om dina föräldrar. Å tänk min mamma sydde också kläder till oss och min pappa hittade alltid på egna, jättespännande sagor!

Jag håller med Fourmum, oj vad svårt det var att stå stilla när det skulle nålas. Snutt på omöjligt...

Kan tro att du längtar till jul när du får fint besök. Vid sådana tillfällen är det väldigt bra att vara hemmafru - ni får ju gott om tid till att rå om varandra :)

Lotta sa...

En stor klump i halsen fick jag när jag läste det här inlägget. Så fint. Så kärleksfullt. Så skulle jag också vilja bli beskriven en dag.

anna of sweden sa...

ulrika
Ja, till jul är jag otroligt glad att jag är hemmafru. :)


lotta
Ja, man hoppas ju på en fin beskrivning när barnen en dag ska se tillbaka ... ;)