söndag, juli 04, 2010

stockholmsbesöket

snålast

Den där delningsavgiften
restaurangen.


okristligast

40 kronors inträdesavgift för
att gå in i Storkyrkan.

Brukar kyrkor ta betalt? Det har jag
aldrig varit med om.


mumsigast

Hotellfrukosten.


vackrast

Hela stan.

Stockholm är fint!


lustigast

Vaktavlösningen på slottet.

Vakter som skuttar fram ger onekligen
ett aningen komiskt intryck.


mest trångt

Gamla Stan.


giftigast

Alla rökande människor på
gatorna.

Fler än i Amerikat känns det som.


mest pedagogisk

Guiden på Vasamuseet.

Hon berättade så att jag fortfarande
kommer ihåg. Tre dagar efteråt. Det ni.


kändast

Lars Adaktusson.

Som satt alldeles ensam på en ute-
servering.


trevligast

Mina resekamrater.

Så mysigt att kunna resa på mini-
semester med sina barn.


buffligast

Folk på stan.

Vad är det för fel att be om ursäkt
om man råkar gå in i någon?

5 kommentarer:

Lotta sa...

SÅ intressant det måste vara att se Swiden på ett amerikanskt sätt liksom! Riktigt pinsamt det där med delningsavgiften och tråkigt med all cigarettrök, trots att vi röker minst i Europa. Och tyvärr har jag betalt inträde i mången kyrka ute i Europa, nu senast i St Paul´s cathedral i London. Dyrast var nog katedralen i Pisa. Och kanske måste Storkyrkan få in lite inkomster nu efter renoverandet inför bröllopet?

Monica sa...

Ja det är buffligt i den här stan som är såååå vacker:-). Extremt buffligt. Och i Gamla stan ska man promenera Österlånggatan och inte Väster, men det kanske ni gjorde också. Och tycker det kunde vara gratis att gå in i Storkyrkan som är så ren och fin nu efter bröllopet. Men hotellfrukostarna är oftast toppen. Tur det:-)

Ulrika sa...

Jag vet! Varför kan svenskar inte be om ursäkt utan bara knuffa och puffa på? Det händer varje gång jag är hemma. När vi åkte skidor i Åre i februari tex, så höll en gubbe i 50-årsåldern på att köra över Alice (9år). När jag talade om detta för honom bara stirrade han på mig. Inte ett ord, ingen ursäkt. Jag som är så van vid engelsmännen som ber om ursäkt om någon annan råkar stöta till dem eller trampa dem på tårna!

Oj vad jag klagar på svenskarna förresten...

anna of sweden sa...

lotta
Ja, man ser det verkligen med andra ögon. Vissa saker är bra och andra mindre bra ... Precis som det är när jag är i Amerikat och jämför med Swiden.


monica
Tror bestämt vi hann med både Väster och Öster. :)


ulrika
Likadant i Amerikat. Folk ber om ursäkt bara de står i närheten av en i mataffären till exempel.

MrsW sa...

Hihi, jag tror minsann det nu är ca ett år sedan jag började läsa din blogg, sist du var hemma i Sviden.

Log igenkännande åt dina iakttagelser då jag gör exakt samma själv, varje år.
Du kommenterade även förra året svenskarnas bufflighet - och ja, det chockerar ju varje gång! Man glömmer bort emellan besöken!

Njut din sista tid nu därhemma, jag åker på söndag!
Kram