måndag, januari 11, 2010

varning för onomatopoesi*

På barnens skola anordnas olika kvällskurser.

Gitarr.

Italiensk matlagning.

Mexikansk matlagning.

Godistillverkning.

Och schackspel.

Familjens sångfågel har anmält sig till gitarr-
lektionerna.

Det var ett svårt val mellan gitarr och godistillverkning.

Så nu blir det inte bara plinkeliplonk i det här
huset.

Utan även klinkeliklonk.

Fast när jag tänker efter låter plonkeliplonk mer som gitarr.
Och klinkeliklonk mer som flygel.
Well, well. Aj sink jo nå what aj miin.



* Ord som är ljudhärmande eller av ljudhärmande ursprung.
* Lika bra att varna. Jag har fått lite kritik för mina onomato-
poetiska inslag här på bloggen. Nämligen.

18 kommentarer:

kalaslotta sa...

Haha...hur kan du få kritik för det som är en stor del av din blogg..nämligen ditt grymma sätt att översätta engelskan till svenska..jag gör tappra försök men det blir aldrig lika finurligt som när du gör det.

Fortsätt...Monet, sorry men du får nog blunda ibland.

Kramen!

Caroline sa...

Fattar inte folk att det ar med humor du skriver det? Blir sa trott pa humorbefriade manskor!! Arrgghh....;)

Maria sa...

Hej ANna!
Kul med lite onomatopoesi!
Och kul med kurser, det var ju bara roliga saker!

Monet sa...

Det var inte kritik, Anna. Jag skrev särskilt det. Jag undrade mest varför. Det var inte meningen att göra dig ledsen, sorry.

milla sa...

Tack för din omtanke hos mig.Milla

anna of sweden sa...

kalaslotta
Aj kiip onomatopoesiera. ;)


Caroline
Olika syn på humor helt enkelt.

Maria
Jätteroliga kurser. Och jag blir så glad att de ordnar sådant som barnen kanske inte hade fått prova på annars.


Monet
Ingen fara. Jag är inte ett dugg ledsen. Men jag tycker att det är kul att spinna vidare på ämnet. Det bjuder du väl på? ;)

Fortsätt att tycka till. Jag tycker att det är kul och riktigt uppfriskande med diskussioner och ifrågasättande här i kommentarsfältet.


Milla
Skönt att du inte helt gått i ide!

Unknown sa...

Din onomatopoesi är verkligen underhållande!

Kram

ÅSA sa...

Ha ha ha...missuppfatta mej inte kära syster men många saker blir ju liksom roligare då! :) Lav jooo! blink blink...

gissan sa...

Har det ordet på något sätt med mat o göra..?

O no...mat o poesi...!

Ja du vet ju vad jag tycker så jag låter bli o kommentera det här inlägget helt och hållet... ;)

Ajj lövv jo de wej jo aar... :D

Kram fråm Småland

Miss Marie sa...

Haha! Aj löv jor english. Dats wat majks de blogg!

anna of sweden sa...

Lele
:)


Åsa
Aj sink så to. ;)


Gissan
Ja, du har rätt. Man blir ju hungrig när man hör det. :)

Aj nå what jo sink. Jo sink rajt.


Marie
Häppi to hiir that.

Anonym sa...

Aj löv jor väj tå wrajt. Kiip itt gåing ;-)
Kicki i Stockholm

Suzesan sa...

Hahah det är roligt när du skriver så dära. Sen blev det ju lite mer med kommentarerna. Man får tänka fonetiskt lixom:)Ungefär.

En kille jag kände en gång kunde bara skriva engelska så där. Som som det låter. Riktigt roligt att läsa.

Kram
/Susanne

alegni sa...

strunta i kritiken! fram för mera onomatopoesi i världen!

anna of sweden sa...

Susanne
Haha, ja man får tänka till lite. Både när man läser och när man skriver. ;)


Alegni
Tycker jag också.

Monet sa...

Nu är det ju överspelat förhoppningsvis men det känns lika trist varje gång, det här med vissa saker i bloggvärlden. Om man kommer med en något annorlunda kommentar, en som inte följer med strömmen - och som du efterlyser dessutom - då dyker genast svansen av fans upp och tar bloggaren "i försvar".

Och kommenteraren får, som i det här fallet bli kallad "kritiker, humorbefriad och ombedd att blunda ibland". Av människor som inte vet vem man är, står för eller ens ser att det kan finnas en annan infallsvinkel? Den snabba, aggressiva tonen skrämmer faktiskt.

Jag har sett hos andra bloggare (och följde också detta noga innan jag började med min egen blogg) hur det ser ut. "Blogghatet" kan välla upp fort som katten och det är ingenting man vill ens vara i närheten av. Varken som bloggare eller kommenterare. Det är ju därför många som önskat sig diskussioner på sina bloggar också stänger av sina kommentarsfunktioner efter ett tag. Det funkar inte i praktiken helt enkelt om man inte håller sig till snälla och neutrala kommentarer.

Själv hade jag gärna initierat och fullföljt diskussioner kring det här med att som svensk leva i ett annat land. Det var i den andan jag närmade mig dig.

Men jag ger snart upp -det finns alltid några som går in och störsänder och skruvar upp tonläget. Så det får nog fortsätta att bli "fiilgood" framöver.

Ditt amerikanska liv kommer jag däremot med glädje att följa, onomatopoetiskt eller inte:-)

Linda sa...

Jag kan inte uttala ordet ens... *rodnar*

anna of sweden sa...

lindalotta
Nä, vem kan det ... :D