söndag, augusti 09, 2009

skärpning swiden!

Varje gång jag handlar i en kiosk
slås jag av det.

Varje gång jag köper kulglass slås
jag av det.

Varje gång jag handlar i ett bageri
slås jag av det.

Slås av hur ohygieniskt det är här
i Swiden.

Personalen tar ju i mat och i pengar
med samma hand.

Baskeluskiga pengar!

Så gör man inte utomlands.

I varje fall inte i Portugal eller i USA
som ju är mina referensländer.

Där har personalen ofta plast-
handskar på sig när de tar i mat.

Eller så är det en person som plockar
med maten och en annan som tar betalt.

De tar absolut inte i mat och i pengar
med samma hand.

Och de slickar inte på fingrarna medan
de plockar ner godisbitar i en påse.

Som en kvinna gjorde när jag handlade härom-
dagen.

Urk.

Och blä.

Och skärpning Swiden!

16 kommentarer:

Anonym sa...

det är ju inte bättre att de har hanskar på sig och sedan tar överallt med dem ändå!!!!!Alltså inte byter mellan vaven !!!!

Taina sa...

Hahahaha! Har du blivit känslig Anna. Det man inte vet mår man inte illa av.

Närå, jag håller med dig. Visst slås man av skillnaden. Det ÄR olika i många avseenden. Du skrev i ett tidigare inlägg om att de är ohyfsade och DET kan jag verkligen hålla med om. När man stöter till någon, inte en ursäkt. När jag ville gå fram och bad snällt någon som stod i vägen att flytta på sig så fick jag bara ett fnys tillbaka. Detta hände flera ggr. Så det så!

Kramelikram

Sofia sa...

Har tänkt på det jag med. Fy bubblan.

Anonym sa...

Det låter mycket snusigt även för mina svenska öron... Urk!
Kram anna

Kerstin sa...

Jag kan inte göra jämförelser med de länder du gör men jag kan bara hålla med om att det är döäckligt här i Sverige. Det är få gånger som man ser att de använder handskar. Det finns mycket att lära om hygien och hantering av mat i vårt avlånga land.
Må så gott.

Helena sa...

Jaaa, jag har också reagerat på det. Det är så vanligt att expediten/kallskänkan/whatever har plasthandskar på när hon/han gör sallanden el dyl och sedan vid betalning är handsken ff på. Vad är meningen med plasthandskar? Biter mig i tungan varje gång för att inte säga nåt, men snart kan jag inte hålla mig...

Susanne sa...

Håller absolut med dig!!! Det är därför jag aldrig någonsin provsmakar när det står folk i affärerna med små smakportioner och vill bjuda en på. Min syster såg en gång en kvinna som nös direkt i handen och sen fortsatte bre på sina små brödbitar... Nej! Hugaligen för sånt snusk. Och min familj fattar ingenting och tycker att jag är urlöjlig=))) Nej, tänker på hälsan bara!!!
Kram

Livet på Citronodlingen sa...

Slickade hon på fingrarna? Fyyyyyyy!!! Det hade jag inte ätit...

Marianne sa...

Blä! Gör man så i Sverige? Här brukar det också vara en person som tar betalt och en annan som hanterar maten eller vad det kan vara. Haha, fast jag råkade ut för en som hade missuppfattat det hela och som tog på sig ett par använda plasthandskar och fixade med både nötter och pengar ... Nå, det var ju nötter med skal på så det var inte så farligt.

Kram!

Camilla Alvén sa...

Håller med dig!!!
Här hemma i vår lilla by kliar sig kiosktanten i håret, plockar godis, slickar på fingrarna och tar i pengar UTAN att tvätta händerna emellan, numera köper jag bara godisbitar med papper om hos henne.
Ha det bra
Kram

Katarina sa...

He he. Det är nog bara för att du inte ska tycka att det är alltför jobbigt att åka tillbaka till Amerikat. ;-)

Fast skämt åsido, tycker jag det roligaste (hemskaste?) är när de faktiskt har skyddshandskar på men sedan tar emot pengarna utan att ta av handskarna, och inte byter de till nästa "mathantering" heller. Då har man liksom inte förstått poängen med handskarna.

Ibland känner jag att jag inte ens orkar fundera på hur hygienen är i alla led av mathantering - då skulle jag bli tvungen att skaffa mig en gård och bli självförsörjande.

carolina sa...

Så rätt du har, det är likadant här i Canada, alla har plasthandskar på sig som tar i mat, även de som lägger upp frukt i mataffären. Alla är så noga med att inte röra något ätbart utan att ha handskar.
Så nu fick du ett till land att referera till.=)

anna of sweden sa...

Anonym
Nej, då är det ju ingen mening. Plasthandskar på - och plasthandskar av.

Taina
Hallå där. Välkommen tillbaka till bloggosfären!

Sofia
Ja. Fy bubblan.


Anna
Urk var ordet.


Kerstin
Konstigt att vi är så dåliga på det här i Swiden. Vi är ju ett ganska så välutbildat land som borde inse vikten av hygien.


Helena
Precis. Tanken är god. Men ack så fel.


Nattsyrran
Åh, jag är precis likadan. Provsmakar aaaldrig! :D


Pysen
Japp. Det gjorde hon. Huuuuga!


Marianne
Haha. Ja, då är det ju ingen mening med de där handskarna! ;) Fast tanken var ju god.


Camilla
Åhhh fy. Det förstår jag. Det hade inte jag heller gjort. :S


Katarina
Nä, man ska nog inte tänka för mycket. Jag försöker att inte göra det, men ibland blir det liksom för uppenbart ... :S


Carolina
Åh, tack. Ett referensland till. Det finns många frågor vi utlandssvenskar kan ta upp när vi så småningom återvänder till kära Swiden.

Anonym sa...

Så får man inte göra enl de nya livsmedelsreglerna! De är väldigt stränga även i Sverige. Nya plasthadskar mellan "varje moment" i mathanteringen om man t ex hanterat pengar emellan eller tagit i nåt annat som inte är mat.
ellem

Anonym sa...

Så där får man inte göra i Sverige heller enligt de nya livsmedelsreglerna. De är väldigt stränga med olika saker, märker vi som har nåt att göra med serveringar av olika slag. Och det är plasthandskar på och av mellan varje "moment" om man tar i nåt som inte är mat. Det går åt hur mycket handskar som helst på vårt sommarcafé! ellem

Matildas fikarum sa...

I Australien beror det lite på vilket matställe man går till. Det finns stränga lagar om handskar och mathantering och de flesta följer dem, men visst finns det äckliga undantag.

Om jag ser att den som hanterar maten även tar emot pengar och inte byter handskar, då tackar jag för mig och går någon annanstans direkt.

Det ska bli spännande för mig att uppleva hur det är i Sverige nu, jag har ju varit borta så länge. Jag minns det som väldigt hygieniskt, men det kanske det inte var. Många saker jag aldrig tänkte på innan jag emigrerade märkte jag av så tydligt då jag varit hemma. Det evinnerliga köandet och att inte säga ursäkta och sånt. Men som sagt, det var länge sedan jag var hemma nu.