måndag, maj 25, 2009

så gick det till


Operationskliniken öppnade kvart 
över sex på morgonen.

Då hade det bildats en liten kö 
utanför.

Ungefär som när Konsum öppnar.


Inskrivning

Nya papper att skriva under.

Papper om - surprise! - farorna med 
en operation.


Pre op

Litet band på armen och ombyte 
till bomullssärk.

Snitsigt rutig bomullssärk.

Placerad i en säng i en stor sal.

Droppflaskan stod och väntade 
vid sänggaveln.

Och i en skål låg sprutan redo.

Det var då mitt hjärta började 
skena.

På med EKG och anrop på läkare.

- Ajm just nervös. I dånt lajk 
  needles. Give me the dråpp and 
  the hart will be normal.

And so it blev.

Normalt alltså.

Nästan i varje fall.


Narkosläkaren

Sedan kom narkosläkaren och 
pratade lite.

Pratade om ryggbedövningen.

- As you are afraid of needles I 
  will give you a lugnande medel 
  som sitter i en halvtimme ungefär. 
  Bara medan jag lägger ryggbedöv-
  ningen. Så kan du vara vaken sedan.

- But I dånt want to sleep. I dånt lajk
  drugs.

- This is only like a glass of wine. You 
  will feel relaxed.

- Can't I have a glass of wine instead?

Jo, men jag är ju så rolig.

- Believe me. Our stuff is much better.

Och lika rolig var narkosläkaren. 


Operationen

- Nu ska du bara sätta dig upp medan vi 
  tvättar ryggen och lägger bedövningen.

- I fil dizzy.

Zzzzznark.

Sedan vaknade jag inte förrän det var 
kanske tio minuter kvar av operationen.

Jädrar alltså.

Jädrar vilket starkt vin de har i Amerikat.

Men jag hann kika lite på mitt ena knä på TV-skärmen. 
När läkaren var inne med kameran i det. Det såg mest 
konstigt ut. Faktiskt.


Uppvaket

Ny sal med nya patienter.

EKG och syreslang i näsan.

Lyssnade på min iPod.

Lyssnade på Danny.

Gokey ni vet.

Och kände hur känseln kom 
tillbaka i benen.


Utsläppt

Klockan tolv blev jag hämtad av
Herr Make och barnen.

Hem till soffan med starka värk-
tabletter.

Och här ligger jag fortfarande.

I soffan.

Fast utan de starka tabletterna.

Bekås I dånt lajk drugs.

You know.

24 kommentarer:

decoinspo sa...

haha,jag maste bara fa le lite, bara lite :)
men du ar en tuff kvinna om du klarar dig utan varktabletter....men det ar du ju anda!:)
krya pa dig kram fran mig.

kalasLotta sa...

Haha det kunde man ju ha gissat.

Att Danny var med dig inne på operationen.

Inte utan min Danny eller?

Skönt att det är över..

Anonym sa...

Lilltjoller... I don´t lajk... Ja vad ska man säga. Give me the drougs so I won´t remember a thing... typ! Sån är jag!
Önskar dig allt gott i din "måbättresäng"!
Kram Anna

Livet på Citronodlingen sa...

Du ser, det gick ju jättebra det där ;o) Fast det kanske hade varit roligare med RIKTIGT vin? ;o)

Anonym sa...

Skönt att det är över förstår jag.
Hoppas att du snartr är på benen igen.
Kram Rita

Cecilia/svengland sa...

Skönt att operationen gick bra - se nu till att familjen rår om dig mycket!!!! :-)

Malin sa...

Vad skönt att operationen är avklarad! Du vet väl att smärtstillande inte är någon fara när det finns någon smärta som tar hand om dem. Det är när pillren tas fast man inte har ont som det inte är bra...
Hoppas smärtan försvinner fort! Kram Malin :)

karina sa...

Där ser du ... allt gick ju bra =)

kram Karina

Annika sa...

No I dånt lajk drugs eithäär. men tack och lov att dom finns!
DET låter ju som om det gick bra det där...
VISSTE vi ju :-)
Det där lugnande medlet du fick verkar vara rätt effektivt...Skjutsade ju en granne till en coloskopi nyligen, och hon fick det...Och sen skjutsae jag en kompis när hon skulle dra ut en visdomstand. Samma sak där. ZZNARRK...
Kan ju vara bra att veta om det skulle drabba en själv.
Hur är det med knäna nu???
Mår du OK?
Kram!!

Svensk chekchouka sa...

jag skäms,för jag skrattar faktiskt, kan se det hela framför mig. och nu ligger du och har ont pê heferligt svenskt vis, det gôr min make galen, inte att du gör sâ men att jag hellre har ont än tar en tablett. Svensk hjärntvätt kallas det.
Kram, skönt att det är över.

Gabriella sa...

Hoppas du efter omständigheterna mår bra :)

gissan sa...

Sånt vin vill jag ha.. :)
Jag gillar ju o bli nedsövd.. tycker det är skönt o slippa va med om det de gör..

Kram på dig lilla sjuklingen.
Hoppas det går åt rätt håll.
Gissan

Anna sa...

Skönt att allt gick bra då.
Och du, drick ingen vin, over there ;-)

Var det lika snygga lälare som det är i alla tv-serierna??

;-D

Sofia sa...

Jag gillar din svengelska ;)
Kram och krya på dig.

anna of sweden sa...

Jessica
Bra att jag fick dig att le. Det var ju tanken! :)


KalasLotta
Ja men du inser ju att jag är ett ämne som PR-kvinna. Åt Danny. Alltså. :)


Anna
Jaså minsann - du är sådan. Ja det borde kanske jag också bli. Det var ju inte alls dumt faktiskt.


Pysen
Precis vad jag tyckte. Och GODARE framför allt. :)


Rita
Hej! Vad kul att höra från dig. Ja, det är väldigt skönt att det är över. Jag har ju haft problem i flera år.


Cecilia
Ja hjälp, vad de rår om mig och passar upp mig.


Malin
Aha. Är det så. Fast jag kör hellre utan så långt det går. Man blir ju alldeles snurrig av sådan där stark medicin.


Karina
Ja, så skönt!


Annika
Ja, visst är det bra att de finns.

Jag mår okej. Kan gå på benen men kan inte böja på dem. Är lite problematiskt när jag ska resa mig.



Svensk chekchouka
Haha. Svensk hjärntvätt. Ja men det stämmer nog att det är typiskt svenskt att klara sig utan.


Gabriella
Jadå, helt okej!


Gissan
Jaså, du är sådan du. Jo, men det var ett himla bra vin. Och inte blev jag bakis heller.


Anna
Näe! Gissa om jag blev besviken! Hade ju väntat mig minst en McDreamy. :D


Sofia
Tack, snälla!

Anna of Dallas sa...

Vad skönt att det är över.
Jag har inget problem med sprutor. Jag är bara lite orolig över vad man säger när man inte är medveten.
Jag har gjort "colonoscopy" två gånger här och man får något så att man är helt borta men man är inte under narkos. I höstas kom jag inte ens ihåg att Maken kom och hämtade mig eller att sköterskan hade sagt åt mig att dom hade hittat en cysta som dom plockat ut (inget farligt visade det sig). Första gången kommer jag i alla fall ihåg hur jag vaknade och att sköterskan berättade för mig.

thebromanders sa...

Haha!! Kul att vi fick följa med dig till operationssalen:D (och tack för att du inte visade några bilder, för då hade jag svimmat... I dånt lajk goriga stuffs...)

Ulrica sa...

Vilken spänning! Vilken dramatik! Men så skönt att allt gick bra. Kram!

anna of sweden sa...

Anna
Hm. Undrar just vad jag sa för konstigheter ...


Mz.olsson
Nej fy för - inga bilder.


Ulrica
Japp. Rena rama Grey's Anatomy. ;)

Marianne sa...

Hahaha, du är för rolig! Men du, man ska inte ha ont i onödan, så du kanske kan ta några Panodil i alla fall?

anna of sweden sa...

Marianne
Nä, Panodil kan jag ta, men sådana där starka ... Isch. Läskigt.

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Aaaa, du är ju helt galen! Ha, ha, ha!
Tokfia! Knäppgök!
Vad SKÖÖÖNT att du blev lite packad och därmed inte så nogräknad. Och skönt att det gick bra.

Jag hade en gång en rolig, galen kompis som jobbade på narkos i Kristianstad (han har gått bort nu) och en gång när jag skulle opereras i magen sjöng han en gammal slagdänga för mig (hela låten) innan han gav mig sömnsprutan:
"Aldrig meeer får jag seeeeeee dig, aldrig höra din röst..."

Ha,ha,ha,ha!

Kram på dig!

anna of sweden sa...

Leena
Japp. Totalt galen. ;)

Vilken härlig narkoskompis du hade då!

sanna sa...

Kära Anna !
men vad har hänt med dina knän ???
Operation är ju alltid jobbigt men vad jag skrattade åt din beskrivning av det skenande hjärtat... och kände igen mej... Gjorde ett rutin EKG i höstas då sköterskan plötsligt sa:-och hur länge sen var det du gjorde det här då ? Ja..hmm..10 år sen typ, sa jag. -Åh herregud (eller O meu deus ) det ska man göra en gång om året ! Varpå mitt hjärta började skena av pur nervositet så dom trodde att jag fått värsta hjärtbesväret och jag var tvungen att göra om undersökningen flera ggr...Så kan det gå till i Portugal ! Kram och hoppas knäna känns bättre nu ! Sanna