fredag, april 24, 2009

va? vaddå? moi?

Kommer ni ihåg den där killen 
som ringde till mig?

Han som ville att jag skulle 
skänka pengar till polisen.

Han ringde igen.

Sjuttsiken också, tänkte jag.

Han vill kolla så att jag har 
betalt det jag lovade.

Men det var inte därför han 
ringde.

Han ville bara tacka för senast.

För att jag varit så trevlig att 
prata med.

För att jag hade räddat hans 
jobbkväll.

För att jag var så positiv.

Han vill ha MER pengar, tänkte jag.
Vilket utstuderat sätt.

För att jag sände ut så bra 
energi.

Hur mycket ville han ha egentligen?

För att vi fått så bra kontakt.

Oookeeej ..?

Och så sa han att jag har fin 
accent.

Smickrare där.

Och undrade om vi kanske 
kunde ses någon gång.

Hoppsan. 

Vet ni vad jag svarade?

Maybe.

Maybe!?
Ja, men jag är ju så himla artig.

Men sedan förstod jag att han 
faktiskt bad om en dejt.

Jag har varit gift så länge att jag inte 
uppfattar de mest uppenbara signaler.

- I am sorry, but I don't think so.

Sa jag och kände mig ändå lite 
smickrad.

Jag menar, en beundrare är ju ändå en 
beundrare.

Tills jag insåg att han faktiskt
har min adress.

Då kände jag mig lite upprörd.

För tänk om han får för sig att 
söka upp mig.

Jodå, sådant har jag varit med om förr.
Då var det en religiös knarkare som 
jag var vänlig mot. Han började förfölja
mig och kalla mig sin älskade syster.

Så nu sitter jag här och väntar 
på att dörrklockan ska plinga.

- Det är från polisen. 
  Var god och följ med.

Gulp.

26 kommentarer:

Anonym sa...

Men snälla lilla Anna... Du skapar dig äventyr utan dess like... Hoppas bara att det slutar bra oxå! :P
HA det gott! Kram Anna

Anonym sa...

Svårt när man är som du A REAL PEOPLEPLEASER.

Livet på Citronodlingen sa...

Hoppsan :o)
Jag fick en massa samtal en gång från en som sa att vi mötts i närheten av kyrkan här i byn och att jag gett honom mitt nummer... Jag är helt övertygad om att det var snubben på posten (som ligger nära kyrkan)som fick mitt nummer för att han skulle utreda vart ett paket tagit vägen... Någon annan hade jag då inte gett det till..

Cecilia/svengland sa...

Ja, man ska inte va för trevlig mot folk - man vet ju inte vad som kan hända! ;-)

gissan sa...

Undrar om han va desperat eller bara ovanligt företagsam...?
Spännande... lite scary...
Men ändå rätt kul och smickrande att få ett sånt samtal.
Bäst du betalar in det du lovade ;)
Fredagskram idag
Gissan

Bokmalen sa...

Oj, oj, hoppas han är en "good guy".
Jag skrattar lite igenkännande för jag fattar inte heller sådana signaler å har faktiskt aldrig gjort...
Hoppas ni får en trevlig helg!
Kramen, Maria

Susanne sa...

Oohhppsss! Låter nästan som om han vore lite åt det... Näe så ska jag inte tänka men jag får lite dåliga vibbar... Förstår att du reagerar och funderar. Var rädd om dig=)

gissan sa...

Nu du... badsäsongen är räddad ;)
Kolla in hos mig o få lite tips.
Kramen Gissan

Veronica sa...

haha, oj vad jag skrattar :) hur ska det här sluta?!

Kram

Kerstin sa...

Ojoj, vad fel det kan bli. Visst är det häftigt när man varit gift så länge att man inte fattar när man blir raggad på? Det har hänt mig också och det är patetiskt hur man beter sig. ;)
Ha en fin helg och montera bort ringklockan. ;)

Anna of Dallas sa...

Godmorgon. Vilken underbar historia att vakna upp till. Du fick mig att småle alldeles meddetsamma på morgonen. Det måste vara för att du sänder ut så bra energi.

Nu skall jag få upp barnen ur sängarna. Suck!

Annika sa...

Hmmmm...
Ja, jag undrar om han inte "crossed the line" där, Anna.
Verkligen.
Smickrande ja.
men förmodligen så totalt mot reglerna.
Jag är numera så otrevlig mot säljare att ingen ngnsin skulle få för sig att ringa tillbaks hit, he,he...Jag har väl blivit smått "jaded" med åren efter alla otaliga säljare. TROTS att vi står med på the do not call list. Men poliser, navy-veterans (som ringde mig igår o vill ha pengar o som jag avbröt och lade på) ringer ju ändå. Usch, jag HATAR sånt!
HOPPAS innerligt att han inte ringer igen, om han gör det tycker jag att du ska ringa upp dom. Såg du ngt nummer på displayen? Eller var det skyddat?
Kram!!

Daniel sa...

hehe vet du fine bloggare som jag just kom in på, jag tror nog inte han lär förfölja dej!

Tror han förstod vinken. Och lär nog inte störa dej igen. Det tror vi på!

Fröken Anki sa...

Hoppsan!
Fast lite kul ändå, sitter här och småskrattar. Vad lite som behövs för att en karl ska bli intresserad va? ;)

Men komplimanger är alltid komplimanger. Bara han nu inte dyker upp också.

Ha en fin fredag!
kram

Taina sa...

HAHAHAHAAAAAAAAA! Jag tror jag dööööööör! Anna, Anna, har du vridit nacken ur led på en stackars polis i Philly??? Maybe! Hahahahaaaaa! Du är för rolig :)
Pling plong godis stång...
Kramelikram

Margoth sa...

Det ar faktiskt inte polisen som ringer. Det gor dem aldrig!
Det ar antagligen en utomstaende org. och kille som har ringt dig.
Ring till den riktiga polisen och tala om vad som har hant. Dem kan atminstone ge dig rad.
Sant vill dem veta om!

thebromanders sa...

Näää!! Lite småläbbigt, faktiskt! Tror du man blivit lite skadad av dagens samhälle?!! Klart man blir lite smickrad av sånt där, o där borde känslan få stanna. Men så snurrar hjärncellerna på, o det slutar med att man har att göra med en eventuell stalker o massmördare...(i sitt huvud. Och särskilt som man befinner sig i Amerika - man vet ju aldrig!) Inte klokt, egentligen... Ja, jag hoppas verkligen att detta var det hela i alla fall o att du inte behöver ha några fler bekymmer med den där "beundraren"...

Angelica sa...

Åh jag skrattar så tårarna trillar! Du är ju bara för härlig!!!! Det var väl urgulligt av mannen ialla fall;D

Bamsekramis

Angelica

Mia sa...

Oj vilket samtal! Ta det som en stor komplimang! :) Förstår att du blev lite ställd för hur ofta blir man som gift småbarnsmamma uppraggad per telefon, eller uppraggad över huvudtaget!? ;)Kram!

Camilla Alvén sa...

Hahaha, bäst att du ser upp så att inte polisen hämtar dig. Själv hade jag inte fattat att någon stötte på mig, efter 20 år med samma man så är det lite svårt att tyda signalerna från andra män. Men sådär får han väl inte göra enligt lag, stäm honom och få ett par miljoner (du är ju i USA).

Det där med skoaffären, vet du vad jag gjorde en gång? Jag köpte två vänsterskor, gissa om jag blev snopen när jag kom hem och skulle visa upp mina snygga skor.

Ha en skön helg
Kram

Mamma J sa...

Du får se det som en ren komplimang. Han har säkert gått och tänkt på dig jättemycket "sedan sist" och nu slutligen fattat mod. Jag hade blivit smickrad. Mycket smickrad. Oroa dig inte för något annat. Visst finns det knasbollar, men inte bara :).

anna of sweden sa...

Anna
Det gör det säkert! :)


Anonym
"Peoplepleaser" ... Är det bra eller dåligt ..?


Pysen
Huga. Han trodde kanske att du hade gett det för att han skulle kunna ringa ...


Cecilia
Får försöka bli lite otrevlig. Nä, förresten, jag kör vidare med mitt positiva, energifyllda, cute accent ... Det kan ju alltid bli bra blogginlägg av det! ;)


Gissan
Det kändes som att han var en snäll kille. Men det är ju inte utan att man tänker till.


Maria
Nä, lite trög är man väl ...


Nattsyrran
Lovar att vara rädd om mig. Och jag har ju vakthund ... :)


Veronica
We'll see ...


Kerstin
Jaaa! Men det är så klart det jag ska göra. Ta bort dörrklockan. Att jag inte tänkte på det direkt! :D


Anna
:)


Annika
Han crossade absolut alla linjer. Men jag låter det vara - såvida han inte ringer igen.


Daniel
Ja, det tror vi absolut på! ;) Jag var ju så väldigt tydlig. Host.


Fröken Anki
Visst är det perfekt. Att få lite telefonkomplimanger när man är en housewife i förorten som aldrig kommer ut "på lokal"! :D


Taina
Hehe.


Margoth
Nä, någon polis är han inte. Snarare en callcenter-kille som blivit lite kär och begått tjänstefel. Fast jag gör inget såvida han inte ringer igen.


Mz.olsson
Lite skadad är man nog av allt man hör. Han var säkert bara en snäll kille. Hoppas jag.


Angelica
Ja, lite gulligt var det kanske. Eller ... Jag vet inte. Men han var trevlig och korrekt. Om man nu kan säga korrekt i detta sammanhanget.


Mia
Precis. Inte ofta alls faktiskt. :)


Camilla
Jaaaa! Stämma honom ... Att jag inte tänkte på det. ;)

Näe, vad snopet med skorna. :)


Mamma J
Nej, du har nog rätt.

Milla sa...

Haha det var det varsta! Men jag skulle kanna mig smickrad om jag var du! Vilket intryck du gjorde liksom, och det tom utan att han sett dig oga mot oga! Grattis! vad sa Herr Make?

Myra sa...

Hahahaha. Underbart. Jag skrattar sa Maken kommer och undrar vad jag har for mig.
Far vi ta del av ev fortsattning...? ;)

anna of sweden sa...

Milla
Herr Make ... Tja, han skrattade och sa att jag har en förmåga att locka till mig de mest udda typer. Hm. Undrar om han även inkluderade sig själv i det. :D


Myra
Absolut. ;)

ÅSA sa...

Fniss...vilken underbar historia! Knepigt bara av en polis att göra så, lite oproffsigt! Minns så väl den där knarkaren så ta´t lugnt kära syster!!!