måndag, april 20, 2009

tusen frågor

Nu har jag bokat tid för MRI.

Magnetic Resonance Imaging.

Magnetröntgen.

Det var inte det smidigaste.

11 minuter tog telefonsamtalet.

Jo, jag klockade.

Fick svara på alla möjliga och 
omöjliga frågor.

Om jag har metall i kroppen.

Nä, inte vad jag vet.

Främmande föremål i kroppen?

Det får jag verkligen inte hoppas.

Om jag har klaustrofobi.

Njäe. 

Om jag har permanenta tatu-
eringar.

Nope.

Om jag har permanenta ögon-
linser.

Nej.

Förstod jag den frågan rätt?
Kan man ha permanenta linser?

Om jag opererat hjärnan?

Usch, nej.

Opererat ryggen?

Nä.

Om jag har epelepsi.

Nej. 

Om jag klarar att ligga alldes
stilla i trettio minuter.

Jadå.

Om jag inte behöver nysa vill säga.
Eller får en plötslig hostattack.
Det börjar redan klia i halsen.
Åh, nej! Åh, hjälp!

Jag fick också redogöra för vad 
det är som ska undersökas.

- My knees. My cracking knees.

- What?

- Cracking knees.

- What?

- There's a cracking sound in 
   my knees.

- What's that?

- Well, there is a ...

- ... okay, okay.

Nåja.

Till sist fick jag en tid.

Nästa vecka är det dags.

Håll tummarna!

Eller cross your fingers.

Som vi säger här i Amerikat.

26 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Frågade de vilken skostorlek du har också? ;o) Jag håller tummarna, eller le dite incrociate som vi säger här i maffialand :o)

Cecilia sa...

Jag "crosssar" mina fingrar här i England för dig! :-)

gissan sa...

De e roliga de där Amerikanarna... Cross your fingers och brake a leg... Hahaha
Jag håller nog tummarna i stället. ;)
Det kommer o gå finfint.
Jag är säker.
Kramen från Gissan

Anonym sa...

Inget att vara orolig för. Det bara knackar och för oväsen men det brukar vara rätt så kallt i rummet. Lycka till! mammigrantens mamma Gun-Marie

mammigranten sa...

Lycka till!
Själv är jag i behov av att boka tid hos gyn...gah!

em sa...

Alla tummar hålles och allt som är ”crossable will be crosssed”.
Margaretha
(who isn’t cross)

Jenny sa...

Ja men de ÄR väl för hysteriskt informationskåta inom just sjukvården här i USA!? Det värsta är när man svarat på alla hundra frågor på telefonen och sedan får svara på dem IGEN när man kommer till besöket. ARRRGGGHHH, är allt jag har att säga om det :-). Hoppas i alla fall att besöket går bra och att du kan reda ut vad som är besvärligt med knäna! Kram!!

Soffie sa...

Hej!
Vilken trevlig blogg du har,låter inget vidare att genomgå en Magnetröntgen hoppas verkligen inte de hittar nåt fel på dej,
må så gott

ÅSA sa...

Sådana frågor fick minsann inte jag när jag gjorde MR...jo de frågade om klaustrofobi för i så fall kunde man få lugnande men då fick bilen stanna hemma.... Ett smaaaaalt rör som de skickar in en i med hörlurar på öronen vill jag minnas...sen börjar det dunka och banka, ett riktigt högt oljud...Hur som helst, i Sverige kan man få välja radiokanal att ha i lurarna eller om man vill ha med egen CD. USA är ju så framåt så jag undrar vad de kan erbjuda. En liten virrepinne kanske :) Lycka till!

Anna of Dallas sa...

Jag fick gjort en MRI för ett år sedan och den där halvtimmen går ganska snabbt. Man får lyssna till musik och somnar nästan.

Gabriella sa...

Oj, många frågor! Håller alla tummar :)

Såg nåt på tv om permanenta linser, de opereras in i ögat! Om jag förstod det hela rätt.

carolina sa...

Hahaha! vilket härligt inlägg.

ulrika i Enskede sa...

Jag trodde att MRI bara gjordes på hjärnan. Men där hade jag visst fel. Var säker på att du inte har metall i kroppen eftersom MRI innebär att du läggs i en "jättemagnet". Den drar ut all ev metall i kroppen, som t ex järnflis i ögat.

Läste i tidningen idag att det kvinnorna i SWEA mest saknar i utlandet är naturen, den svenska synen på kvinnan, jämställdhet, P1, osthyvel och filmjölk. Allt enligt ordf i SWEA. Känns det igen?

Anonym sa...

JAg lovar att jag ska hålla tummar och tår...allt man kan korsa!
Lycka till och tusen tack för gratulationen! :D
Ha det gott! Kram Anna

Bokmalen sa...

Håller tummarna för dig! Jag gjorde MR veckn före påsk å har gjort det 2 ggr tidigre. Jag visste inte att jag led av klaustrofobi innan första gången. Hua, vad tunneln är liten. Ta med bra musik som du kan lyssna på!! Tips från mig, för det lever om supermycket!
Kan berätta att man får svara på samma frågor här.
Lycka till å du ska se att det går bra!
Kramen, Maria

Linda sa...

Jag korsar och håller, så klart!

Unknown sa...

Jag hâller tummarna. Skulle behöva göra samma sak som dig förresten.

Lina ♥ C´est la vie sa...

hahahaha vad roligt!

Taina sa...

Stackars dig. Men varför behövde de göra en magnetröntgen?
Du gör väl husmodersgymnastiekn varje dag?
Kramen

anna of sweden sa...

Pysen
Nej attans, det missade de. Men de frågade om vikt och längd och jag kan ju aldrig de amerikanska måtten ...


Camilla
Tack! Vad gulligt.


Gissan
Lite våldsamma sådär.


Gun-Marie
Nej men, vad kul att få en kommentar från Mammigrantens mamma!

Jag känner mig inte så jätteorolig för röntgen, men desto oroligare för vad de ska hitta.


Mammigranten
Usch, inget vidare.


em
Tack! Om allt crossable will be crossed - då känner jag mig trygg. :)


Jenny
Ja, det var ju hemskans vad hon var nyfiken - och det var lite svårt att förstå alla konsigheter på telefon ...


Soffie
Hej! En ny läsare! Vad kul! Välkommen hit till mig!


Åsa
Jag har ju varit med Unge Herr H på magnetröntgen så jag vet hur det går till. Tyckte att det lät som i ett avsnitt av Lost! :)


Anna
Vad bra! Känns lugnande.

anna of sweden sa...

Gabriella
Hm, alltid lär man sig något nytt.


Carolina
Tack! Och välkommen hit! Tror inte vi "setts" förut. Nu skuttar jag över och hälsar på hos dig.


Ulrika
Kul att höra. Men smågodiset då? Är det bara jag som saknar det? ;)


Anna
Tack!


Bokmalen
Tack! :) Jag passade på att fråga om man "åker in" med huvudet eller benen först. Benen, sa kvinnan jag pratade med. Kämnns ju mindre klaustrofobiskt.


LindaLotta
Visste väl att jag kunde räkna med dig! :)


Dosiss
Bara att boka en tid! ;)


C´est la vie
:)


Taina
Det såg bra ut på röntgen, men de vill kolla upp resten också. Senor och brosk och allt annat kuligt.


Jodå, jag är så duktig. Både husmodersgympar och knaprar piller.

Anonym sa...

MR är ingen röntgenundersökning har jag fått lära mig och frågorna MÅSTE ställas. Tror inte att den som ställer frågorna är nyfiken...hon/han ställer säkert samma frågor flera gånger per dag.

I Sverige hade du fått stå på väntelista för en MR, jag fick vänta 6 månader...

"Fia med knän"

anna of sweden sa...

Fia
Missförstå mig inte. Jag är oerhört tacksam att jag får komma på röntgen så snabbt. Och visst förstår jag frågorna. De flesta av dem i varje fall ... Men det var inte helt lätt att hänga med per telefon. Linser och metallföremål och vikt och längd och tatueringar och främmande föremål och allt vad det var ...

Annika sa...

Lycka till!
Har aldrig gjort en MRI men jag har förstått att det kan vara lite obehagligt med det där röret man förs in i. men man vet ju vad det är så det är klart att det kommer att gå BRA!
Alla frågor, det är så typsikt US o sjukvården. Men å andra sidan så går allt snabbt här...Vilket jag verkligen uppskattar!!!
DU ska se att det blir bra!!

anna of sweden sa...

Annika
Helt otroligt vad snabbt jag fick en tid. Kunde till och med välja veckodag.

Anna of Dallas sa...

Ja väntetiderna kan man inte klaga på här. I går ringde jag och bokade tid för mammogram och det var bara till att välja. Nu vill jag inte göra det förrän på fredag, men jag kunde fått det ännu snabbare.