torsdag, januari 01, 2009

tyst nyårsfirande

Nyårsafton blev en lugn historia.

Herr Make bjöd (som alltid) på mumsig middag.

(Åh, vad jag är lycklig över att vara gift med en hobbykock.)

Vid tolvslaget byltade hela familjen på sig.

Jackor, stövlar, mössor, vantar.

Attans vad det var kallt.

Med champagneglas i händerna gick vi ut på
altanen.

Förväntansfulla.

Vårt första nyår i Det Stora Landet.

Beredda att avnjuta De Stora Fyrverkerierna.

Smällarna.

Raketerna.

Men tji fick vi.

Tre små raketer kunde vi skåda.

Långt bort i fjärran.

Sedan blev det mörkt.

Och tyst.

Bara att konstatera.

Amerikanerna firar tolvslaget inomhus.

Utan fyrverkerier.

24 kommentarer:

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Vad snopet det måste ha känts.
Fast jag tycker innerst inne att det är ganska bra. Själv tänder jag nämligen aldrig på. Fyrverkeripjäser. Tycker så synd om djuren och alla stackars flyktingbarn från krigshärjade länder. För dem är nyårsafton garanterat ingen rolig kväll.

Kram och god fortsättning over there. Håller naivt tummarna för att 2009 blir ett bra år, för alla.

Anonym sa...

Fyrverkerier kommer 4 juli...

Smällare?! Finns de i något annat land än Sverige?

Anonym sa...

Hej! Vad snopet att det inte blev några raketer! Och lite trist.Man förväntar sig ju att amerikanerna ska vara lite överdådiga även där ;) Hoppas ni har det bra!! Hälsn./Titti

Emmama sa...

Attans, inga raketer?! Här i Skottland var det mängder och en annan tradition var att alla båtarna i hamnen (som vi bor nära, nära) tutade vid midnatt, lät riktigtg mäktigt! :) Kul att ha hittat din blogg! Ha en bra dag! :)Emma, i skotska Aberdeen.

pudelflicka sa...

Roligt att läsa om hur ni har det i Philadelphia.
Vi tog det också lugnt här hemma med hundarna.
Höres bra ut med en duktig kock hemma.
God fortsättning på det nya året.
Kram Hedvig

Anonym sa...

en god fortsättning till dig o din familj gillar verkligen din blogg konstigt nog får den mig lugn

häls henrik jakobsson "nisse"

Anonym sa...

Jag hade besök av en amerikan över nyår och han var väldigt imponerad över alla fyrverkerier. Jag blev förvånad eftersom amerikanerna brukar göra allting så överdådigt.

Själv har jag aldrig varit i USA över nyår, men jag var där 4 juli en gång och då var det så mycket fyrverkerier att jag blev förvånad igen över min gästs kommentar om våra nyårsfyrverkerier. Men det är väl så att de sparar sitt krut (SIC!) till 4 juli.

Anonym sa...

Gott nytt år !!
Det lät ju inte alls som Amerikat... Där ska det ju skjutas raketer för flera hundra tusen trodde man. :-) Ni får väl köpa raketer i mängder till nästa år och impa på grannarna. ;-)

Anonym sa...

Gott nytt år!! Kanske är det hos er som i Boston ( Mass), det är förbjudet med smällare? Mina barns kusin Ulrika, som bor i Boston, har köpt smällare i New Hampshire i stället. Sen hoppas de på att polisen inte kan lokalisera dem.. Det var andra året de chansade.. Kram Maggan

Anonym sa...

Det måste ha känts lite som ett antiklimax gissar jag. Själv tillbringade jag den ute så som ni. Det smattrade och smällde långt efter tolvslaget. Allt enligt norrländska svenskars tradition. Vackert omän lite bullrigt...
Kram Anna

Camilla Alvén sa...

Det var ju snopet!
Är säker på att alla hundägare är glada för att det inte smälldes raketer och smällare, själv smäller jag aldrig.
Ha det bra
Camilla

anna of sweden sa...

Leena
Väldigt snopet.
Jag gillar inte heller raketer, men några stycken för stämningens skull är inte så dumt - insåg jag plötsligt.


Anonym
Aha, det är då man firar.
Nä, smällare är nog rätt så svenskt om jag tänker efter. Och inte alls trevligt.


Titti
Ja, det var ju det vi trodde. Att det skulle vara lite överdådigt. Med icke.


Emmama
Kul att du hittat hit! Välkommen!
Nu skuttar jag över till dig.


Hedvig
Detsamma till dig!


Henrik
Vad kul att du hittat hit! Välkommen!
En riktigt god fortsättning till dig också.


Katarina
4 juli ska bli intressant att uppleva - om vi inte är i Sverige och firar sommar då färstås.


Emmajohanna
Ja, eller skrämma slag på grannarna ... :D


Maggan
Hihi, vi funderade på det. Men ville inte riskera grannsämjan vårt allra första år här i förorten. :)

Ulrika i Boston? Är det DEN Ulrika som kommenterar här ibland?


Anna
Fyrverkerier är vackra på håll. På långt håll så man slipper vara rädd att bli träffad av en ... :)

Anonym sa...

Min gissning att det saknas är att det är förbjudet i ert county.

Där vi bor smälls det av som bara den men 2 miles up the road i det gränsande countyt är det förbjudet. Dryga böter och/alt fängelse.

Innan du dissar kanske lite påläsning vore värt?

decoinspo sa...

Haller med, vi blev ocksa lite snopna.
Jag tanker pa dig mer an jag hinner skriva. Laser gor jag i alla fall, varendaste ord, missar inget...lovar.
Kram

anna of sweden sa...

Camilla
Ja, helt okej för mig. Men lite snopet. Som svensk är man ju van vid en ljudlig nyårsafton. Och fyrverkerier kan vara vackra på lite håll.


Anonym
Ja, så är det kanske. Tur att vi inte fick för oss att smälla lite på svenskt vis då.
Jaså, du tycker att jag "dissar"? Själv tycker jag att jag konstaterar.


Jessica
Och jag hänger med i din vardag. Alltid! :)

Anonym sa...

Det e 4 juli då det smäller:-)))
Nyår -96 (i en liten byhåla i Indiana) fick man nöja sig med lite hemmagjord konfetti!
Kram, Bellasmamma

Klara sa...

Ja, lite tråkigt, men vi fick iallafall se fyrverkeri på TV:n! ;)

Marianne sa...

Kul, nu har jag hittat din blogg också!

Här var det inte en enda smällare heller, å andra sidan räckte det med kulsprutan som hördes för några dagar sedan. Men vi kunde i alla fall se fyrverkeriet och nyårsfirandet på Skansen, så lite nyårskänsla blev det allt vid ettsnåret.

God fortsättning önskar jag dig!

Myra sa...

Hihi. Visst ar det konstigt med alla nya traditioner da man befinner sig utomlands... ;)

Hoppas ditt 2009 blir bra!

Annika sa...

Det där är nog ngt som alla nytillkomna svenskar, och europeer reggar på. Det existerar ju inte här.
Det tog lite tid att fatta det.
Nyår är en större helg i Europa än här.
Visst firar man inomhus, stora partajer eller mindre bjudningar. Men glöm fyrverkerier och raketer!
Kram!!

Anonym sa...

Vet faktiskt inte om det är samma Ulrika som skriver kommentarer, hon bor 1 tim från Boston, fast jag skriver Boston ändå..Kram Maggan

Anonym sa...

så fjuttigt jag trodde de smällde på rejält där borta i usa. allt annat är ju så stort:)

Anonym sa...

Samma snöpliga nyårsfirande råkade vi ut för i Mexiko. Vi var i Akumal söder om Paya del Carmen på Yucatanhalvön. Där det för övrigt är massor av turister, främst amerikaner.
Tolvslaget var familjen ensamma vid stranden och skålade i vin. De andra på hotellet satt på sina balkonger eller inne och på sin höjd kastade en blick ut.
Jag hade också trott på massor av fyrverkerier.
Tack för en härlig blogg. /Cari i Sollentuna

anna of sweden sa...

Cari
Märkligt det där.
Välkommen hit förresten.
Tror inte att vi "träffats" förut.