lördag, januari 24, 2009

snabbmat gånger två

Den där skolmaten.

Ja, vad ska man säga.

Igår var det pizza MED pommes frites
till lunch.

Får mig osökt att tänka på när barnen
gick på Svenska Skolan i Portugal.
 
Där uppstod en het diskussion.

På ena sidan föräldrar som ville bann-
lysa ketchup från skolans matsedel.

På andra sidan föräldrar som tyckte att
lite ketchup var helt okej.

En diskussion som ter sig aaaningen
fjuttig när man ser matsedeln här.

Den var förresten ganska fjuttig redan då.

På vilken sida jag stod?

Pro.

Pro-ketchup.

16 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

Jag har bott 18 âr i Frankrike. Där var skolmaten jättebra. Förrätt, varmrätt och efterrätt, man blev sugen när man läste matsedeln. Här finns ingen matsal, barnen fâr med sig en liten matsäck, skalade grönsaker eller en smörgâs. De slutar kl kvart i ett.

Anonym sa...

Oj det var en annorlunda diskussion. Här är vi lite mer mot det rena sockret... Men inte så att vi för en diskussion. Det är mest jag mot maken och barnen... ;)
Sköt om dig, Anna! Kram Anna

Lena sa...

Det är märkligt att det fortgår . Kunskap finns ju. Hänger det på viljan och vanan tro?

Ibland tycker jag att svenskar ( kanske inte bara svenskar, men det är min referensram) har en tendens att gå väl långt i diskussioner kring småsaker. Ketchup eller ej? Så länge barnen inte äter ketchup med mat utan lagom med ketchup till maten, är det väl inget att härja om.

eastcoastmom sa...

Jag skickar med lunchlåda varje dag, skolmaten här är inte bra. Alls. Men vi jobbar på det, har du sett filmen Two Angry Moms? Det är en dokumentär om skolmat, intressant!!!

Malin sa...

Hu för pizza och strips!

När vi kommer hem från semestern lär snön ligga kvar här... men våren kommer inte att vara långt borta i alla fall! :)

Emmama sa...

Vilken härlig kombo! ;) Här äter man allra helst macaroni and cheese med pommes eller varför inte käka pommes med smällt ost på? Jag tycker dessutom att ketchup är ett jäkla fördärv. Jag är mycket präktig för en gång skull, jippi!

Taina sa...

Jag håller med dig. Skolmaten här är något som går till världshistorien! Macaronicheese, pizza, fries, macaronicheese, pizza, fries. Ojdå vi lägger till en tomat då och då, tänker de ibland!
Min tonårstjej får ta med sig lunchpåse varje dag. Det blir smörgås, men det finns ju nyttigt bröd och så blir det lite grönsaker och frukt. Minstingen, som går på dagis på förmiddagar och i Kindergarten på eftermiddagar, har en termos med varm mat med sig. Jag LÄNGTAR efter helgen när jag slipper göra iordning dessa lunchpåsar! Och nu är det helg, jipppiii!
Ha en trevlig lördag eftermiddag och kväll!
Taina

ANETTESHUS.COM sa...

Her i Norg slipper vi slike diskusjoner, vi klarer oss fremdeles med matpakke; brødskive med brunost;)

Det ligger en award til deg på bloggen min i dag! Ha en fortsatt fin helg!

Klem Anette;)

Linda sa...

Här diskuteras det nog mer huruvida ungarna äter eller inte och vad maten får kosta.
Jag åt som en häst alla år i skolan, helt sant!

Vicky sa...

Jag har gett dig en liten utmärkelse för det är så rolig att läsa dina underfundiga blogginlägg från "over there". Titta in på min blogg så hittar du den där!

Fortsatt trevlig lördag :)

ÅSA sa...

Hur 17 kan man servera pizza MED pommes....vilken matkultur!!! Är barnen väldigt....korpulenta?

Camilla Alvén sa...

Hujedamig, pizza och pommes?!
Blir illamående bara jag tänker på det, stackars barn.
Ha en skön helg
Camilla

anna of sweden sa...

Svensk chekchouka
Lite olika var i världen man befinner sig. När barnen gick i den Svenska Skolan i Portugal var det hemlagad mat varje dag i veckan. Riktigt lyxigt!


Anna
Antar att det var sockret som spökade i ketchupen. Men vanligtvis äter man ju inga mängder av just ketchup.


Panter
Nä, jag förstår inte. På health-lektionerna pratar de om att äta sunt och i matsalen serveras just det motsatta.

Haha, precis vad jag tycker. Då länge det är mat med ketchup och inte tvärtom så är det okej. :)


Eastcoastmom
Two Angry Moms? Den ska jag försöka hitta!


Malin
Nä, den kombinationen är ju inte jättelockande ...


Emmama
Smält ost verkar funka till det mesta här också. :)


Taina
Det blir snart medhavd mat här också. Dottern tar redan med sig, men killarna tycker det är smidigast att äta det som bjuds i matsalen.


Anette
Ni norrmän med er brunost! ;)

En award? Kul! Jag skuttar genast över och kikar.

anna of sweden sa...

LindaLotta
Själv tillhörde jag den där kräsna typen som inte gillade skolmaten något vidare ... Men saltade (!) knäckemackor och mjölk fungerade alltid. :)


Utlandsmamman
Åh, vad kul. Tack för det fina berömmet! Jag skuttar över och kikar.


Åsa
Nej, inte alls faktiskt. Inte mer än någon annanstans. Det är ju mycket sport här också. Skolgympa varannan dag till exempel. Och då är det riktig och svettig gympa.


Camilla
En bra sak är att mina barn aldrig vill äta på Burger King eller McDonalds längre! ;D Inget ont som inte har något gott med sig.

Marianne sa...

Själv gillar jag ju då alltså pommes med majonnäs : ) Inte för att jag rekommenderar det som någon stående rätt precis, men jag äter det så sällan så då får jag svulla, tycker jag. Man ska doppa spetsen av pommesen i majonnäs, inte vräka på över allt så att det blir geggigt.

En turkisk ovana.

anna of sweden sa...

Marianne
:D