torsdag, september 11, 2008

inte prata sjukvård

Imorgon ska Mrs B ta med mig på en liten åktur i
grannskapet.

Ska försöka hålla mig från att prata sjukvård.

Det gjorde jag nämligen häromdagen.

Brrrr.

Fick höra att de illegala invandrarna utnyttjar sjuk-
vården på de stackars skattebetalarnas bekostnad.

Inte vidare sympatiskt.

Och då är det ändå USA vi talar om.

Landet där det INTE är lika sjukvård för alla.

Landet där man behöver ha en privat sjukförsäkring
för att få den bästa vården.

Men Mrs B ska i varje fall rösta på Obama.

Det ska hon.

7 kommentarer:

ÅSA sa...

Hur har du och Mrs B haft det idag, blir lite nyfiken :)

anna of sweden sa...

Åsa,
jag och Mrs B hade väldigt trevligt. Tog en liten gym-rundtur. Besökte fyra olika gym - jag måste nog komma igång med träningen igen ... Sedan bjöd jag på lunch som tack för rundturen och så avslutade vi med lite shopping (ett par väldigt snygga Nike-gympisar). Jo, och så körde vi till en stor mataffär på vägen hem. Heldag alltså.

Anonym sa...

Är det möjligt att det du fick höra från Mrs. B är faktiskt sant? Du säger att det är ju "andå USA vi talar om" - "landet där det inte är sjukvård för all." Kan du förklara för mig hur det kommer sig att min mor har väntat på en hjärntumör operation i åtta månader nu? Hon bor utanför Stockholm och blev sjuk i början av februari. Det är ju ändå Sverige vi talar om - landet där all få fri sjukvård, eller hur?

Medan en läkare säger att tumören måste tas ut så fort som möjligt så säger den andre att det dröjer lite längre innan det är "hennes tur." Vi "hoppas" på en operation i november! Eftersom hon får epileptiska anfall flera gånger om da'n nu så hon får inte flyga eller åka båt längre (annars hade jag tagit henne hit till USA). Jag berättar inte allt det här för att någon ska tycka synd om min mamma utan för att påpeka att här i Staterna, även en illegal invandrare UTAN sjukförsäkring hade blivit opererad för länge, länge sedan.

Jag vet det därför att jag personligen känner några invandrare från Honduras och Mexiko som blivit väldigt sjuka (en hade blindtarm komplikation, en annan fick punkterade lungor i en olycka) och vet precis hur det funkar.

Så det du sa är inte alls sant - vår sjukvård är FÖR ALLA men det är bara en del av oss som betalar för det... :(

Och det tycker jag (och tydligen din granne Mrs. B.) är helt fel.

Niclas

anna of sweden sa...

Hej igen Niclas!

Haha, vad bra att du kommenterar detta inlägget. Jag tänkte på dig när jag skrev det. Kände på mig att du inte var av samma åsikt. Men det är ju bra. Diskussioner är bra.

Först måste jag bara säga att jag är jätteledsen för din mammas skull. Det är verkligen förfärligt. Jag håller mina tummar för henne, tänker på henne och hoppas att hon får hjälp så snart det bata är möjligt.

När det gäller den svenska sjukvården håller jag med dig. Där tycker jag att Sverige har misslyckats kapitalt. Min erfarenhet av svensk sjukvård är att det är fruktansvärt svårt att få komma till, svårt att få en läkartid, långa köer till operationer etc. "Ta en Aledon och gå hem och vila.". Det är oförsvarligt. Däremot verkar svensk sjukvård vara mycket, mycket bra när man väl får hjälp. När man väl blir mottagen och kommer in i systemet.

Det vi inte har samma åsikt om (?) är det sociala ansvaret. Jag vill ha ett samhälle där man har skattefinansierad sjukvård för de som inte själva har råd att betala. Jag tycker att det är okej att en del av min lön (som jag visserligen inte har just nu men ändå ...) kan hjälpa dem som har det sämre ställt. Illegala invandrare eller "bara" fattiga amerikaner.

Sedan har jag kanske fel när jag säger att den amerikanska sjukvården inte är för alla. Så var min uppfattning. Att man måste ha en sjukförsäkring för att få vård. Men helt hur det fungerar vet jag faktiskt inte. Så där ska jag kanske läsa på lite innan jag uttalar mig.

Men att som vit välbärgad amerikan klaga över att en del av skatterna går till sjukvård för illegala invandrare tycker jag fortfarande är ett osympatiskt uttalande. Det var det jag reagerade på när det gällde Mrs B. Bättre att köpa en lite större bil och låta de sjuka illegala invandrarna förbli sjuka. Typ.

Ser fram emot att höra av dig igen!

Anonym sa...

“…Först måste jag bara säga att jag är jätteledsen för din mammas skull. Det är verkligen förfärligt. Jag håller mina tummar för henne, tänker på henne och hoppas att hon får hjälp så snart det bata är möjligt..”

Tack så mycket, vi hoppas på det bästa och nu säger de att en operation i början av oktober är helt möjligt. Vi få se…

När det gäller den svenska sjukvården så uttryckte du precis vad jag känner - allt funkar rätt bra när man får hjälp, problemet dock är att faktiskt få hjälp.

Våra åsikter är väldigt olika när det gäller det sociala ansvaret, precis som du sa. Jag tycker definitivt inte att illegala invandrare är “bara fattiga amerikanare.” I min mening så är de inte amerikanare alls – de är illegala invandrare. När man har kommit hit med lagliga medel så blir man en invandrare; om man bryter lagen som är man en fuskare, någon som fifflar med lagen bara för att det hlälper dig och din familj – en illegal invandrare och det är helt fel.

När svenskarna kom hit på 1700 och 1800-talet så blev de inbjudna av den amerikanska staten och fick uppehålltillstånd så fort som de klev ner på marken eftersom det var en enorm brist på jordbrukare, aretare, etc. Idag, kommer dessa 'inbjudan' från skurkar som leder stora bolag och lantbruk där de tjänar massvis med pengar för sig själva men som kostar den amerikanska staten (oss, skattebetalare) massvis med pengar.

Om vi nu ska tycka synd om alla ‘illegala invandrare’ så skulle jag hellre ta in miljoner riktigt fattiga och riktigt hungriga människor från många afrikanska länder än ‘aliens’ från Mexiko till exampel. Varför? Du ser Mexiko är ett land med de 14de största oljetilgångarna i hela världen, men det är också ett land som struntar i att hjälpa sina egna medborgare och låter det “rika grannlandet” ta hand om runt 15-20% av sin befolking! Tänk efter, vad är det för land som skickar ut 15-20% av sin egen befolkning till ett främande land? Deras problem är korruption, droger och laglöshet vilket medför fattigdom.

Jag skulle hellre se en revolution i Mexiko för då förhoppningsvis blir det en förbättring där. Eftersom vi (USA) bekostar sjukvården, kriminalvården, etc för en enorm del av deras befolkning så kommer vi aldrig att se riktiga reformer där – det finns ju ingen anledning till att göra så, Amerika kommer som vanligt att betala.

Jag tycker att USA bör göra precis som Sverige gör när det gäller illegala invandrare och sjukvård. Om någon blir sjuk så får de tillräckligt med hjälp för att kunna bli utvisade. Om mera hjälp behövs så får de så mycket sjukvård som krävs men sedan skickas notan till deras sjukförsäkringsbolag (i deras hemland), eller till deras ambasad.

”…Men att som vit välbärgad amerikan klaga över att en del av skatterna går till sjukvård för illegala invandrare tycker jag fortfarande är ett osympatiskt uttalande. Det var det jag reagerade på när det gällde Mrs B…”

Det kanske låter “osympatiskt” men jag tycker det är helt korrekt. Förresten så har jag hört lika många svarta amerikaner som vita amerikaner hålla med min uppfattning. Invandrare i USA, vare sig de är legala eller illegala, med eller utan försäkring alltid får den sjukvård de behöver. Jag tycker dock att någon bör betala för det – antigen deras egen sjukförsäkring eller så bör deras hemländer ta över ansvaret.

Så tycker I alla fall jag och jag ser mig inte som ett högerdrivet monster utan som en realist som inte tycker att andra länder's regeringar ska utnytja vår sjukvård och våra resurser utan att betala för det.

Niclas

anna of sweden sa...

Hej igen!

Jag ska läsa på lite mer om just illegala invandrare i USA innan jag uttalar mig i den frågan.

Min känsla var mer att man hjälper varandra när det behövs. Oavsett färg eller bakgrund.

Kan absolut hålla med om att "hemländerna" ska betala sjukvårdsräkningen om det är möjligt.

Tänkte mig mer att de illegala invandrarna kommer från länder där man inte har råd. Tänkte mig invandrare som flyr från dåliga och fattiga eller politiska förhållanden. Mer flyktinga alltså. Men jag ska läsa på som sagt ... Innan jag uttalar mig.

Fast å andra sidan var det väl bra att jag uttalade mig. Det var ju så här jag, en gästande svensk, kände när jag pratade med Mrs B. Nu fick jag höra en annan syn på saken, vilket jag uppskattar.

Anonym sa...

Fair enough. :)

Vi har i alla fall samma syn på amerikanska dammsugare... ;)

Niclas